Рождение, жизнь и смерть человека
сыздавна сопровождались обрядами, приметами и поверьями. Грудное вскармливание
— неотъемлемый атрибут ухода за ребенком — окружено целым рядом правил и
предписаний, имеющих под собой как рациональные зерна, так и базирующихся на
малообоснованных мифах или ассоциациях. Рассмотрим некоторые народные поверья
конца XIX — начала XX века, сопровождающие грудное вскармливание, опубликованные
в литературно-художественном издании «Жыцця адвечны лад» (Беларускія народныя прыкметы і павер’і). Кніга 2. Мінск, 2010.
* * *
Перад тым, як даць немаўляці
грудное малако, хлопчыку памажуць вусны бурачным сокам, а дзяўчынцы —
маркоўным.
К сожалению, в книге не дается обоснование
данной рекомендации начала грудного вскармливания. Однако это действо чревато
тем, что сок попадет новорожденному в рот и далее в пищеварительную систему и
малыш вместо бесценных живительных капель молозива получит опасное для его
организма вещество.
* * *
Калі дзіця не бярэ грудзей,
сама маці ці іншая блізкая жанчына гнеўным рухам тройчы праводзіць дзіцяці па
вуснах іголкай з ніткаю, часта злёгку коле вусны і гаворыць: "Ці не будзеш
сіську?! Во я табе як зашыю рот, дык ты ў мяне будзеш ведаць!”
Ребенок отказывается от груди из-за ошибок организации грудного
вскармливания (пустышки, бутылочки), из-за дискомфорта или других проблем, в
том числе психологических. И побороть отказ можно, только найдя и решив эту
проблему. В данном же "руководстве” предлагается напугать ребенка своим гневом
и колючей иголкой, тем самым еще больше усугубив ситуацию.
* * *
Калі жанчына, якая корміць
грудзьмі, нясе ваду ў вядры, яна не павінна даваць піць ніводнай кабеце, бо да
той пяройдзе малако з яе грудзей. Некаторыя кабеты, у якіх мала малака,
карыстаюцца гэтым спосабам і лічаць яго вельмі надзейным.
Здесь налицо ассоциативное сравнение двух живительных жидкостей — воды и
грудного молока. Однако современные знания о кормлении грудью не подтверждают
факта перехода молока от одной женщины к другой.
* * *
Каб у жанчыны не знікала
малако, трэба, зачарпнуўшы вядром вады са студні, прыкрыць яе абрусам і праз
яго выпіць чатыры разы патроху вады, ставячы вядро крыжападобна, на чатырох
вуглах калодзежнага зруба.
Каб было ў жонкі малако ў
грудзях, то трэба папрасіць у дзевяці жабракоў крошак з торбаў і з’есці.
Калі не хапае малака, раяць
кормячай жанчыне даць крупнік, у якім патаемна была зварана мыш.
Страціўшы малако, "дзяцінасе”
карысна піць ваду, якою загладжваюць паверхню прыгатаванага для пасадкі ў печ
хлеба і адмочваюць дастаныя з печы боханы; карысна таксама есці хлебныя крошкі
са старэцкай торбы, выграбаючы іх леваю рукою. Калі ж гэта не дапамагае, дзеля "дзяцінахі”
варыцца "мышыная страва” (суп, які гатуюць з зярністых і крупяных мышыных
недаедкаў, так званага "мышынага гарошку” і мышынага калу), а з хлебнага цеста
выпякаюць фігуру дзіцяці. Зразумела, што "дзяцінаха” не павінна ведаць, з чаго
прыгатавана страва.
Сложно комментировать данные поверья. С одной стороны, нам неизвестны
сакральные значения воды, крошек и мышей. С другой — можно предложить
такие "мышиные блюда” тем мамочкам, которые уж слишком забивают свои головы разными народными средствами увеличения лактации.
* * *
Калі ў жанчыны, якая
корміць, ад прыпадкаў злосці прападае малако, адразу ж ідзе яна да студні з
вядром, дастаўшы яго, падстаўляе язык пад крук, на якім вісела вядро, і чакае,
пакуль не ўпадуць з яго тры кроплі вады. Пасля гэтага малако адразу вернецца.
Калі маці будзе нечым
узрушаная, то яна не павінна даваць дзіцяці грудзі, перш чым зусім не
супакоіцца, у крайнім выпадку можна пакарміць дзіця і адразу, але няйнакш, як
сеўшы на ключ, бо ў іншым разе ў дзіцяці пачнуцца канвульсіі.
Кормящая, как и беременная, женщина должна следить за своими эмоциями и
избегать паники, злости, волнений, испугов и прочих негативных переживаний, так как они моментально передаются ребенку, разрушающе воздействуя на его психику. Такие
эмоции негативно сказываются и на количестве молока у мамы — это верно
подмечено нашими предками и доказано современными исследованиями. Ну а что
касается подставления языка под капли воды и кормления, сидя на ключе, — то это
такой мифический бонус.
Автор: Татьяна СТАНКЕВИЧ
|